Blog Single

Onbegrijpelijk!

Recentelijk heb ik een aantal gemeentelijke websites bekeken die nieuw zijn. Sorry als ik nu een aantal mensen voor de schenen schop, maar de kwaliteit laat daarbij echt te wensen over. Wat valt mij zoal allemaal op?

  • Ik heb de betreffende websites gecheckt op broken links (daar zijn een aantal online tools voor die tot een bepaald aantal pagina’s gratis zijn te gebruiken), allemaal bevatten ze een aardige lijst broken links. Jammer.
  • Vormgeving. Waarom wordt er tegenwoordig zo weinig aandacht besteed aan vormgeving? Een toptaken benadering wil niet zeggen dat je geen aandacht hoeft te schenken aan vormgeving. Ik begrijp gemeenten echt niet dat ze volstaan met een standaard template, waarbij allen maar wat kleuren aangepast worden. Waarom? Er valt zoveel meer te halen met een goede vormgeving, echt een gemiste kans als je het mij vraagt.
  • Geen integratie van content. Daarmee bedoel ik dat de website op het eerste oog wel de indruk wekt dat het een toptaken website is. Maar ga je dieper de website in dan kom je er pas echt achter. Veel gemeenten volstaan bijvoorbeeld met een link naar een extern raadsinformatiesysteem of een ‘user unfriendly’ afspraken module. Waarom niet de content beter integreren in de website? Daarmee bereik je veel meer resultaat, serieus. En de technische mogelijkheden zijn er.
  • Geen eenduidige uitstraling. Bij heel veel gemeentelijke websites zie je bijvoorbeeld dat linkjes op verschillende manier worden weergegeven. De ene keer onderstreept en met mouse-over niet onderstreept. De andere keer precies andersom. Dan weer verschillende kleuren en ook bij mouse-over verschillende kleuren. En allerlei combinaties hiervan. Ik heb ooit een keer een homepage gezien waarbij op 15 (!!) verschillende manier linkjes werden weergegeven. Waarom? Meet een beetje aandacht is het echt mogelijk een eenduidige uitstraling te krijgen.

En zo kan ik nog wel een aantal onderdelen benoemen. Ik begrijp het gewoon niet. Waarom? Ligt het aan de leveranciers, die snel een standaard template naar binnen ‘schuiven’ en verder weinig advies geven? Zijn medewerkers van de gemeente niet op de hoogte van de mogelijkheden en worden ze er door de leverancier niet op gewezen? Of volgen we de massa, want dat zal wel goed zijn.

Persoonlijk vind ik dit erg jammer, er valt echt veel te halen uit een goed uitgewerkte website, zowel dienstverlenend als communicatief. Check de uitgewerkte visie op www.toptakenwebsite.nl maar eens en download het visie document, geheel gratis. Hopelijk inspireert je dit om straks te komen tot een goed uitgewerkte website, met een mooie eigentijdse uitstraling. Het is mogelijk, maar dan moet je er wel goed over nadenken!

Ik moest bovenstaande gewoon even kwijt.

maart 03, 2017