Blog Single

Kennisbank gemeente Vianen

Odracht

Na het succes van de toptaken website voor de gemeente Vianen, was er behoefte aan een kennisbank ter ondersteuning van het KCC. Ik heb de gemeente ondersteund bij het uitwerken van de functionele en visuele eisen en het implementeren van een kennisbank.

Opdrachtgever

Gemeente Vianen

Website opdrachtgever

www.vianen.nl

Project afgerond op

Woensdag 1 oktober 2014

 

Uitgangspunten kennisbank

Samen met collega’s van de gemeente Veldhoven en de gemeente Best, heb ik de uitgangspunten voor de kennisbank uitgewerkt. De belangrijkste uitgangspunten voor de kennisbank waren:

  • Geen aparte databank, maak gebruik van de inhoud van de website.
  • Elke pagina van de website moet zichtbaar gemaakt worden.
  • De informatie van de website moet aangevuld kunnen worden met extra informatie, die voor elke medewerker zichtbaar is.
  • De informatie van de website moet aangevuld kunnen worden met extra informatie, die alleen voor de KCC medewerkers zichtbaar is.
  • In de kennisbank moet informatie opgenomen kunnen worden die niet op de website staat.
  • Er moet een krachtige zoekfunctie beschikbaar zijn.
  • Per pagina moet zichtbaar worden welke persoon telefonisch aanspreekpunt is, liefst met een vervanger.
  • Per pagina moet zichtbaar worden welke persoon verantwoordelijk is voor de tekstuele inhoud.
  • De KCC medewerkers moeten snel berichten met elkaar kunnen delen.

Resultaat Kennisbank

Op woensdag 1 oktober 2014 heeft de gemeente Vianen de kennisbank in gebruik genomen, als onderdeel van het intranet. Op deze manier werd voorkomen dat medewerkers weer een nieuwe applicatie of webomgeving zouden krijgen. Via een goede zoekfunctie en een functionele A-Z index is de informatie van de website nu ook zichtbaar binnen het intranet. Per pagina is inzichtelijk wie aanspreekpunt is en kan de website informatie worden aangevuld met informatie voor alle medewerkers en informatie die alleen voor KCC medewerkers zichtbaar is.

KCC medewerkers hebben ook een mogelijkheid om berichten te maken die alleen voor KCC medewerkers zichtbaar zijn. Hiermee wordt overbodig veel mail verkeer voorkomen.

De eerste reacties waren erg positief. Dit is in ieder geval een nieuwe manier van informatie delen binnen een gemeentelijke organisatie.

Meer informatie

Wil je meer informatie over dit project, neem dan contact met me op. Met een internetverbinding kan ik op locatie een live presentatie geven zoals de kennisbank in Vianen wordt gebruikt. Het loont de moeite!

oktober 10, 2014